Straumēšana vilina ar iespēju atrādīt savus talantus un pelnīt

Oskars Miķelsons

Pasaulē daudzi aizraujas ar Twitch un YouTube straumēšanu. Arī Latvijā tas ir aktuāli, jo straumētājiem ir iespēja izpausties, būt uzmanības centrā, un brīžiem saņemt pārsteidzošas naudas summas.

Nodarbojas ar mākslu

Straumētāja Sandra Rudzīte ar savu Twitch MissCoookiez kanālu, kuram ir vairāk nekā 170 000 sekotāju, savulaik skatītājiem piedāvāja tikai spēles, jo kādu laiku šajā servisā neatļāva neko citu raidīt. Vēlāk viņa ieraudzīja kādu meiteni, kas demonstrēja savu talantu videospēlē League of Legends, kas viņai lika atskārst, ka arī vēlas savas spējas izrādīt šajā platformā“Tas mani ļoti iedvesmoja, jo šeit meitene izrāda savu talantu “geiminga” tiešraidēs. Es atcerējos, ka man ir mākslas “bekrounds” (fons – red.), un iedomājos to kaut kā iekļaut,” skaidro Sandra.

Viņai Twitch likums, kas liedza ko citu raidīt kā tikai spēles, nebija šķērslis, lai piedāvātu skatītājiem zīmēšanu, nevis spēlēšanu: “Tas bija nedaudz pretlikumīgi, bet es ar to argumentēju kā vienkāršu interaktīvu sadaļu manā tiešraidē ar skatītājiem.” Tiesa, gadu vēlāk Twitch mainīja noteikumus un paplašināja saturu klāstu, līdz ar to Sandra pavisam legāli varēja vairāk pievērsties mākslai, ne tikai spēlēm.

Nodarbojas ar sirdslietu

Sandra jau kādu laiku Twitch platformā videospēles ir pastūmusi malā. Tā vietā, viņa izrāda savas dotības un talantu gleznošanā. Sandra zīmē dažādus darbus, sākot ar spēles vides atainojumu, cilvēku portretiem un beidzot ar sarežģītiem mākslas darbiem. Tā ir viņas sirdslieta. Un viņa ir viena no pirmajām, kas centās šajā platformā uzdrīkstēties piedāvāt ko nesaistītu ar “geimingu”.

Sandrai ļoti patīk tas, ko viņa dara. Viņa to uzskata kā darbu nevis kā hobiju, kaut gan atzīst, ka par darbu to droši vien nevar nodēvēt. Bet tas viss viņai sagādā prieku, jo var dalīties ar savām emocijām ar domubiedriem. “Mīlestība pret cilvēkiem, kā arī aspekts, ka gribas sevi parādīt, gribas būt uzmanības centrā – to dēļ gribas atkal, atkal un atkal atgriezties tiešraidēs,” klāsta Sandra.

Auditorija aug pakāpeniski

Savukārt jūtūberis Gatis Krūmiņš (Uzkapajam, kam ir vairāk nekā 18 000 sekotāju) straumē YouTube, un ar to nodarbojas gandrīz trīs gadus. Viņam izcīnītā auditorija ir tas, kas motivē un neļauj apstāties.

Gan Sandra, gan Gatis apgalvo, ka viņi nav darījuši neko, lai speciālu audzētu savu auditoriju, iegūstot vairākus tūkstošus sekotāju, jo viss esot nācis dabiskā ceļā. Gatis gan atklāj, ka dažreiz sadarbojas ar citiem straumētājiem, lai veicinātu atpazīstamību viņu vidū. Savukārt Sandra pirmsākumos publicēja savu saturu Facebook: “Tādējādi nāca klāt skatītāji. Un tie skatītāji bija draugi no reālas dzīves, kas ienāca aiz ziņkāres paskatīties, kas īsti tur notiek.” Sandra iesaka arī citiem, kas tikko sākuši nodarboties ar straumēšanu Twitch, publicēt savu materiālu sociālajos tīklos un aicināt savus draugus, lai pirmajām tiešraidēm nebūtu nulle skatījumu.

Iespēja nopelnīt

Pēdējā laikā arvien vairāk latviešu sāk nodarboties ar straumēšanu. To dara gan pusaudži, gan jaunieši, gan pieauguši cilvēki. Iemesli esot dažādi. “Nekā nedarīšana,” saka Gatis. Prieks un patīkamās emocijas, uzsver Sandra. To varot darīt arī naudas dēļ, jo visiem, kuri straumē, esot iespēja iegūt finansiālu atbalstu no skatītājiem, kuri var ziedot dažādas naudas summas, lai atbalstītu savus iecienītos straumētājus.

Bieži vien kāds skatītājs tiešraides laikā noziedo vienu eiro, citi desmitus, citi simtus un tūkstošus eiro. Viņus ziedot motivē arī papildus labumi kā dienas dāsnākā ziedotāja gods, abonēšanas privilēģijas, iespēja ar ziedoto naudu tiešraidē publicēt izceltu ziņu straumētājam un skatītājiem.

Gatis uzsver, ka Latvijā var nopelnīt ar straumēšanu, bet tas “nav stabils ienākums”. Tam ir vairāki iemesli, proti, “ir brīdis, kad cilvēki sniedz daudz atbalsta, un brīdis, kad mazāk, kā arī kanālam var kaut kas notikt, un tamlīdzīgi”. Bet kopumā nopelnīt varotPiedevām viņš paralēli arī strādājot “mirstīgu” darbu.

Arī Sandra atzīst, ka Latvijas mērogiem Twitch var nopelnīt “salīdzinoši labi”. Tas lielākoties esot tendēts uz cilvēka atbalstu, nevis reklāmām un sponsoru sadarbības, ja vien neesi viens no populārākajām straumētājiem.