Lidl bums. Vai tiešām ir tik lēti?

Agnija Lazdiņa

Eiropas mazumtirdzniecības uzņēmums Lidl popularitāti Latvijā ieguva vēl pirms savas darbības uzsākšanas, pateicoties lielajam preču piedāvājumam par izdevīgu cenu. Raksta autore devās iepirkties uz Lidl, lai noskaidrotu, cik ilgs laiks ir jāpavada rindā pie veikala, kāds ir preču klāsts un, ko tajā iespējams iegādāties par 15 eiro.

Lidl savu darbību uzsāka 7. oktobrī, atverot 15 veikalus dažādās Latvijas vietās – sešus no tiem Rīgā, bet vēl deviņus citās pilsētās – Jēkabpilī, Daugavpilī, Rēzeknē, Valmierā, Liepājā, Ventspilī. Jelgavā, Tukumā un Ogrē. Vēl vienu veikalu paredzēts atvērt nākamnedēļ – 2.decembrī.

Jau atvēršanas dienā daudzi cilvēki vēlējās redzēt Lidl piedāvājumu un iepirkties, bet, ņemot vērā Covid 19 dēļ noteiktos ierobežojumus, visi gribētāji uzreiz veikalā nevar tikt iekšā, līdz ar to pie veikaliem veidojās garas cilvēku rindas. Pircēju interese nav mazinājusies joprojām un nākas pagaidīt, lai iekļūtu veikalā.

Kad raksta autore aptuveni plkst. 7:30 ieradās pie veikala, tur jau bija izveidojusies neliela rinda, kas laika gaitā kļuva arvien garāka. Rindā nācās pavadīt stundu. Uzrunātie rindā stāvētāji atzina, ka tik agri dodas uz veikalu, cerot, ka nebūs jāpavada ilgs laiks, stāvot rindā. Ne vienmēr tas izdodas, taču, salīdzinot ar citiem dienas laikiem, agrs rīts ir visizdevīgākais Lidl apmeklējumam, jo cilvēku ir daudz mazāk.

Preces par izdevīgu cenu

Pirmais, kas notver pircēja uzmanību, ieejot Lidl, ir stendi ar svaigi ceptām smalkmaizītēm un maizi. Iespējams, tas ir sava veida mārketinga triks, lai panāktu, ka cilvēki izvēlas šos produktus likt savos iepirkuma ratos, jo pēc tik ilgas stāvēšanas ārā smalkmaizīšu un maizes smarža ir patiesi vilinoša.

Preču klāsts ir plašs, piemēram, dārzeņu, ogu un augļu, piena produktu, gaļas un zivju produktu, graudaugu produktu izvēle ir liela garšas, zīmola un arī cenas ziņā. Arī preces ar atlaidēm var redzēt ik uz soļa. Dienā, kad raksta autore apmeklēja veikalu, visvairāk atlaižu bija dārzeņiem, ogām un augļiem, kā arī graudaugu produktiem, tāpēc arī autore visvairāk izvēlējās tieši šo konkrēto produktu grupu preces.

Foto- Agnija Lazdiņa

Izvēloties galvenokārt preces, kurām ir atlaide, par pirkumu kopumā raksta autore samaksāja 15,19 eiro. Galvenais secinājums pēc Lidl apmeklējuma ir, ka vien ar 15 eiro maciņā no veikala var iznākt ārā ar diviem lieliem iepirkuma maisiem.

Kurā valstī ir lētāk?

Populārākās preces, ko cilvēki pirkuši, veikalu tīklam sākot darboties Latvijā, ir vistas fileja, lasis, šokolāde, taču lielākoties pieprasījums veikalos atšķiroties – kādā no veikaliem pircēji iecienījuši smalkmaizītes, citā tomātus vai pat siera burgerus, TV24 raidījumā “Uz līnijas” stāstīja Lidl Komunikācijas departamenta vadītāja Dana Hasana. Savukārt, stāstot par cenām, tostarp atlaidēm, D. Hasana norāda, ka Lidl izdevīgas cenas būs visu laiku. “Mums nav plānots dalīt kaut kā pa segmentiem – skolēni, seniori, jaunieši vai māmiņas. Mums visu laiku ir atlaides, un ja paskatīsieties katalogu, kas ir atrodams Lidl veikalos un arī internetā, tad redzēsiet, ka ir īpaši piedāvājumi pirmdienās un ceturtdienās. Varu apsolīt, ka būs interesanti un labi cenu piedāvājumi praktiski katru dienu,” norāda D. Hasana.

Lai noskaidrotu preču cenu starpību Latvijā, Lietuvā un Vācijā, raksta autore salīdzināja Lidl akciju bukletos atrodamo informāciju. Pirmais, ko var novērot ir, ka Vācijā un Lietuvā produktu piedāvājums ir daudz plašāks, salīdzinot ar Latviju, līdz ar to vienādu preču, kurām ir atlaides, nav daudz. Piemēram, mazie plūmju tomāti (500g) Latvijā maksā 1,39 eiro, Lietuvā 1,69, Vācijā 1,11 eiro. Bumbieri (1kg) Latvijā maksā 0,89 eiro, bet Vācijā 1,29 eiro. Vistu kājas (1kg) Latvijā maksā 0,99 eiro, Lietuvā 1,49 eiro. Tuvojoties Ziemassvētkiem, Latvijas un Lietuvas akciju bukletos, ir redzams zīmola Favorina produktu piedāvājums, kā piparkūkas, dažāda veida kēksi un cepumi, kur cenas visiem vienādajiem produktiem sakrīt.

Par cenu atšķirību Lidl pārstāve D. Hasana stāstīja, ka tas ir atkarīgs no valsts nodokļu politikas un tirgus. “Mēs dzīvojam dažādās ekonomiskās sistēmās, dažādās nodokļu sistēmās, un dažādās valstīs, līdz ar to, es domāju, diezgan grūti būtu iedomāties, ka banāni vai cukurs maksā vienādu cenu visās valstīs. .. Pirmkārt, tas ir tirgus, protams, arī nodokļu politika, darba algas. Šobrīd mēs visi klausāmies par elektrības cenām augošajām, tas viss ietekmē,” norādīja D. Hasana.

Plašāku informāciju par piedāvāto preču klāstu, izdevīgajām cenām un atlaidēm Lidl pārstāvji atsakās sniegt, pamatojoties uz komercdarbību, kuras detaļas nepublisko.

Vai būs konkurence?

Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs portālā LSM.LV norādījis, ka “pēc katra veikala tīkla ienākšanas – vai tas bija Rimi pirms 25 gadiem, vai Maxima pirms 15 gadiem – vienmēr bija cilvēki, kuri aizgāja paskatīties un daļa kļuva lojāli,” tāpēc garās rindas pie Lidl veikala nav negaidīts pārsteigums.

Arī Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers izteica pieņēmumu, ka lielā interese par veikalu Lidl ar laiku mazināsies un visiem tirgotājiem būs savi lojālie klienti. „Konkurence šajā nozarē vienmēr ir bijusi ļoti sīva, līdz ar to jauna spēlētājā ienākšana tirgū nav nekāda drāma un neviens nekrīt panikā vai ģībonī. Lielākie mazumtirdzniecības spēlētāji vienmēr ir dinamiski reaģējuši viens uz otra kustībām. Visi ir labā formā,” stāsta J. Šleiers.

Savukārt mazumtirdzniecības tīkla Citro pārstāvis Imants Kelmers konkurenci raksturo kā pozitīvu, jo tas liek visiem strādāt produktīvāk. “Tirgus sadalīsies. Kādu daļu Lidl paņems no šī mazumtirdzniecības tirgus, bet tajā pašā laikā es domāju, ka katram no šiem tirgus dalībniekiem būs savas pievienotās vērtības, ar ko tie būs saistoši. Viens veikals ir tuvāk pie mājām, citam ir pietiekami plašs sortiments un interesantas aktivitātes, ko katrs var piedāvāt,” tā I. Kelmers.

TikTok trends

Kopš Lidl atvēršanas, arī platformā TikTok parādījies jauns trends, kur cilvēki pēc veikala apmeklējuma rāda, ko iegādājušies, stāstot gan par preču piedāvājumu, gan cenām, gan arī nogaršo pirktos produktus, izsakot savu viedokli par garšu un kvalitāti.

Studente Krista Kristiāna Matisāne, kas apmeklēja veikalu jau tā atvēršanas nedēļā, atzīst, ka lielākais mudinājums doties uz Lidl bija redzētie video TikTok. “Es biju dzirdējusi, ka piedāvātās preces Lidl ir par salīdzinoši lētām cenām, bet redzot daudzos video, kur cilvēki rāda savus pirkumus, kas ir ietilpināti vismaz divos iepirkuma maisos, vien iztērējot par visu kopā kādus 10 vai 20 eiro, es sapratu, ka arī man uz veikalu ir jāaiziet, neskatoties uz šīm garajām cilvēku rindām pie tā, jo nenoliegšu, ka mani kā studenti, preces par tik izdevīgām cenām noteikti uzrunā. .. Bet es domāju, ka ikkatram vajag kaut reizi aiziet uz veikalu un aplūkot to pašam ne tikai tāpēc, ka cenas ir simpātiskas, bet arī piedāvājums ir ļoti plašs, protams, nedrīkst aizmirst par Covid 19 ierobežojumu ievērošanu,” stāsta K. K. Matisāne.